S1.A1: Toelichting op de eerste bewustzijnslaag van de leerling om te gaan ontdekken bij Shodan. Wat heeft de leerling hierover te leren? Met welk probleem gaat de leerling onbewust aan de slag en wat is eigenlijk het doel van deze Aikido dangraad? #aikido#zelfontwikkeling#levensfilosofie... Bekijk meerBekijk minder
Toelichting op de eerste bewustzijnslaag van de leerling om te gaan ontdekken bij Shodan. Wat heeft de leerling hierover te leren? Met welk probleem gaat de ...
Vorige week waren de open lessen weer op alle vijf onze locaties. De lesopzet van de kinderen bestaat altijd uit meerdere onderdelen bij Aikido Groene Hart. Er zitten sowieso ook altijd balans, motorische, spier- en wat conditionele oefeningen tussen. We doen deze exercities altijd in spelvorm en zo veel mogelijk in combinaties. Dat maakt dat de lessen energetisch positief geladen blijven. Op YouTube kwamen we een leuke video tegen met oefeningen bij DeSpelles. Eentje ervan hebben we geïntroduceerd tijdens deze open les. De gedachte is dat de kinderen elkaar met stokken moeten optillen en vervolgens een bal pakken en er zoveel mogelijk verzamelen in korte tijd. Wat een energie kwam daar los zeg, en wat hebben we een lol gehad met zijn allen. Ouders aan de kant zaten letterlijk te schaterlachen tijdens dit ludieke spel. De volgende open lessen zijn weer na de meivakantie. Dat worden dan al weer de laatste open lessen van het lopende seizoen. ... Bekijk meerBekijk minder
S0.A3: Wat is de betekenis de symbolen van de twaalf dierenriemtekens en de zeven planeten? Wat is de relatie hiervan met onze krijgskunst Aikido? De kennisbron van de kosmologische taal van de elementen komt van Harry Rump. De relatie met de psyche en de archetypische energieën is van Carl Jung. De weg die de Aikidoka aflegt, de levensweg, die verklaart Rudolf Steiner het mooist. #aikido#zelfontwikkeling#levensfilosofie... Bekijk meerBekijk minder
Al een aantal jaren is Sander een trouwe assistent leraar, welhaast op alle locaties waar we de kinderlessen verzorgen. In Woerden en Kamerik is Sander een vaste kracht geworden dit lopende seizoen. Voor het eerst gaf hij afgelopen zaterdag op onze locatie in Kamerik, onder begeleiding van René, een hele les zelf; wat hij super leuk vond om te doen. Sander: “Het is toch heel anders om dan ineens op een hele klas te moeten letten. Het lesschema in je hoofd onthouden. Ik was erg blij dat René er bij was; ook om samen de techniek voor te doen. Je weet de techniek wel, maar nu moet je deze zo goed en duidelijk mogelijk uitleggen. Ik kopieer nu vooral nog de leraren die mijn voorbeeld zijn. Ik vond het best lastig om de tijd in te schatten. Daar heb ik nog te weinig ervaring in, merkte ik gaandeweg. De techniek van de les was Ryote dori shiho nage. De voetbeweging lijkt eenvoudig, maar blijkt motorisch toch complex. Voor volwassenen al, dus al helemaal voor kinderen. We hebben daarom een oefening bedacht in de voorbereiding om de pre-beweging van de voeten en handen exclusief eerst te oefenen. Het leukste van lesgeven is voor mij dat ze allemaal precies hetzelfde doen op mijn Japanse tel. Ik voelde me echt de leider van de groep. Het uitleggen en zien dat ze het begrijpen, geeft me een enorm goed gevoel.” Hartelijk dank voor het overnemen van deze les René en Sander. Top gedaan! ... Bekijk meerBekijk minder
S0.A2: De relatie met de levensfasen en de ontwikkeling van de Aikido leerling wordt in deze video kort toegelicht. Verder het belang van de centrale morele deugd in de richting naar het levenslot. Als laatste hoe de vier executieve functies van de mens zich verhouden tot de ethiek van onze krijgskunst? #aikido#zelfontwikkeling#levensfilosofie... Bekijk meerBekijk minder
Vanochtend was de internationale vrouwenstage gegeven door drie docenten: Evelien, Lijnie en Satomi. Zeven leerlingen van Aikido Groene Hart waren hebben deze stage bezocht. Het doel van eerste les bij Lijnie was: “Uke houdt vaak geen rekening voor tori en andersom ook niet. Maak je zelf niet klein, maar zo groot mogelijk door je houding te openen.” Sofie heeft deze docente als heel stoer ervaren en neemt zichzelf voor om niet bang te zijn. Britt vond dit een heel mooi thema om jezelf te laten zien voor wie jij bent: maak jezelf groot en open, recht op en wees jezelf. Maria was vooral onder de indruk van Lijnie haar stijl en dat ze veel kracht uitstraalt. Marieke zag hier vooral de uitstraling van haar open houding en de zelfverzekerdheid. De tweede les was van Evelien waar het doel was om je stabiliteit te oefenen en te leren centreren. Voor Maria en Marieke was dit vooral lastig om te schakelen bij deze andere manier hoe wij trainen; waar Sofie dat juist wel uitdagend vond. Britt: “Ik vond het supertof om haar stijl te doen ik had dat nog nooit eerder gedaan en ik hou er van nieuwe dingen uit te proberen en dat ging best lekker en veel van geleerd. Samen heb ik zelf in de andere lessen een aantal keer met haar heel fijn getraind.” De laatste les was van Satomi, waar het werkthema was door goed te zakken door je benen en contact blijven houden met je uke. De opdracht van uke was om niet zomaar opgeven maar altijd in ‘aanval modus’ blijven. Voor Britt is Satomi haar grootte voorbeeld: ”Hoe ze is en hoe ze beweegt. Het doet wat met me en ze geeft me energie. Sofie mocht zelfs wat technieken met haar voor de klas wat voordoen, wat een toffe ervaring was. Marieke heeft van Satomi geleerd hoe goed af te stemmen met afstand tussen uke of tori. Maria heeft met name waardering voor de sterke vrouw die Satomi is: “Ze laat zich niet verstoren door externe factoren en blijft mooi bij zichzelf.” Een prachtige Aikido stage deze dag m
S1.A1: Toelichting op de eerste bewustzijnslaag van de leerling om te gaan ontdekken bij Shodan. Wat heeft de leerling hierover te leren? Met welk probleem gaat de leerling onbewust aan de slag en wat is eigenlijk het doel van deze Aikido dangraad? #aikido #zelfontwikkeling #levensfilosofie ... Bekijk meerBekijk minder
Seizoen 1 Shodan - Aflevering 1 van 7
youtu.be
Toelichting op de eerste bewustzijnslaag van de leerling om te gaan ontdekken bij Shodan. Wat heeft de leerling hierover te leren? Met welk probleem gaat de ...Reageer op Facebook
Vorige week waren de open lessen weer op alle vijf onze locaties. De lesopzet van de kinderen bestaat altijd uit meerdere onderdelen bij Aikido Groene Hart. Er zitten sowieso ook altijd balans, motorische, spier- en wat conditionele oefeningen tussen. We doen deze exercities altijd in spelvorm en zo veel mogelijk in combinaties. Dat maakt dat de lessen energetisch positief geladen blijven. Op YouTube kwamen we een leuke video tegen met oefeningen bij DeSpelles. Eentje ervan hebben we geïntroduceerd tijdens deze open les. De gedachte is dat de kinderen elkaar met stokken moeten optillen en vervolgens een bal pakken en er zoveel mogelijk verzamelen in korte tijd. Wat een energie kwam daar los zeg, en wat hebben we een lol gehad met zijn allen. Ouders aan de kant zaten letterlijk te schaterlachen tijdens dit ludieke spel. De volgende open lessen zijn weer na de meivakantie. Dat worden dan al weer de laatste open lessen van het lopende seizoen. ... Bekijk meerBekijk minder
Reageer op Facebook
S0.A3: Wat is de betekenis de symbolen van de twaalf dierenriemtekens en de zeven planeten? Wat is de relatie hiervan met onze krijgskunst Aikido? De kennisbron van de kosmologische taal van de elementen komt van Harry Rump. De relatie met de psyche en de archetypische energieën is van Carl Jung. De weg die de Aikidoka aflegt, de levensweg, die verklaart Rudolf Steiner het mooist. #aikido #zelfontwikkeling #levensfilosofie ... Bekijk meerBekijk minder
Reageer op Facebook
Al een aantal jaren is Sander een trouwe assistent leraar, welhaast op alle locaties waar we de kinderlessen verzorgen. In Woerden en Kamerik is Sander een vaste kracht geworden dit lopende seizoen. Voor het eerst gaf hij afgelopen zaterdag op onze locatie in Kamerik, onder begeleiding van René, een hele les zelf; wat hij super leuk vond om te doen. Sander: “Het is toch heel anders om dan ineens op een hele klas te moeten letten. Het lesschema in je hoofd onthouden. Ik was erg blij dat René er bij was; ook om samen de techniek voor te doen. Je weet de techniek wel, maar nu moet je deze zo goed en duidelijk mogelijk uitleggen. Ik kopieer nu vooral nog de leraren die mijn voorbeeld zijn. Ik vond het best lastig om de tijd in te schatten. Daar heb ik nog te weinig ervaring in, merkte ik gaandeweg. De techniek van de les was Ryote dori shiho nage. De voetbeweging lijkt eenvoudig, maar blijkt motorisch toch complex. Voor volwassenen al, dus al helemaal voor kinderen. We hebben daarom een oefening bedacht in de voorbereiding om de pre-beweging van de voeten en handen exclusief eerst te oefenen. Het leukste van lesgeven is voor mij dat ze allemaal precies hetzelfde doen op mijn Japanse tel. Ik voelde me echt de leider van de groep. Het uitleggen en zien dat ze het begrijpen, geeft me een enorm goed gevoel.” Hartelijk dank voor het overnemen van deze les René en Sander. Top gedaan! ... Bekijk meerBekijk minder
Reageer op Facebook
S0.A2: De relatie met de levensfasen en de ontwikkeling van de Aikido leerling wordt in deze video kort toegelicht. Verder het belang van de centrale morele deugd in de richting naar het levenslot. Als laatste hoe de vier executieve functies van de mens zich verhouden tot de ethiek van onze krijgskunst? #aikido #zelfontwikkeling #levensfilosofie ... Bekijk meerBekijk minder
Reageer op Facebook
Vanochtend was de internationale vrouwenstage gegeven door drie docenten: Evelien, Lijnie en Satomi. Zeven leerlingen van Aikido Groene Hart waren hebben deze stage bezocht. Het doel van eerste les bij Lijnie was: “Uke houdt vaak geen rekening voor tori en andersom ook niet. Maak je zelf niet klein, maar zo groot mogelijk door je houding te openen.” Sofie heeft deze docente als heel stoer ervaren en neemt zichzelf voor om niet bang te zijn. Britt vond dit een heel mooi thema om jezelf te laten zien voor wie jij bent: maak jezelf groot en open, recht op en wees jezelf. Maria was vooral onder de indruk van Lijnie haar stijl en dat ze veel kracht uitstraalt. Marieke zag hier vooral de uitstraling van haar open houding en de zelfverzekerdheid. De tweede les was van Evelien waar het doel was om je stabiliteit te oefenen en te leren centreren. Voor Maria en Marieke was dit vooral lastig om te schakelen bij deze andere manier hoe wij trainen; waar Sofie dat juist wel uitdagend vond. Britt: “Ik vond het supertof om haar stijl te doen ik had dat nog nooit eerder gedaan en ik hou er van nieuwe dingen uit te proberen en dat ging best lekker en veel van geleerd. Samen heb ik zelf in de andere lessen een aantal keer met haar heel fijn getraind.” De laatste les was van Satomi, waar het werkthema was door goed te zakken door je benen en contact blijven houden met je uke. De opdracht van uke was om niet zomaar opgeven maar altijd in ‘aanval modus’ blijven. Voor Britt is Satomi haar grootte voorbeeld: ”Hoe ze is en hoe ze beweegt. Het doet wat met me en ze geeft me energie. Sofie mocht zelfs wat technieken met haar voor de klas wat voordoen, wat een toffe ervaring was. Marieke heeft van Satomi geleerd hoe goed af te stemmen met afstand tussen uke of tori. Maria heeft met name waardering voor de sterke vrouw die Satomi is: “Ze laat zich niet verstoren door externe factoren en blijft mooi bij zichzelf.” Een prachtige Aikido stage deze dag m