Zondag 6 juni was er een internationale stage gegeven door Christian Tissier (zevende dan). Tissier is de stijlleider van onze federatie, ons voorbeeld om naar te werken. Verzamelen in Bodegraven en met vier personen in de auto op weg naar de dojo van Aikido Nederland in Papendal. Een prachtige zomerse dag. Daar aangekomen, op de parkeerplaats in Arhem, kwamen de dennengeuren ons tegemoet bij het openen van de autodeur. Een vogelconcert verwelkomde ons bij de ingang van de dojo. Wat een prachtige omgeving is het daar toch. De dag ervoor had Tissier twee dagdelen les gegeven en toen was er een aanzienlijke opkomst, zo was te zien op de foto’s van Facebook. Zo’n tweehonderd personen op de mat deze beide dagdelen. Zondag waren we met ruim honderdvijftig aikidoka’s verspreidt over vier lange rijen in de dojo toen Christian Tissier de mat opliep om de stage te beginnen. We starten met de waring up.

De eerste techniek was morote dori kokyu nage. Een enthousiasteling naast mij greep direct gretig en stevig met twee handen mijn onderarm vast. De lichtheid waar Tissier het zojuist mee voordeed, moest ik nog even gaan zoeken. Hier en daar een lichte tik op mijn neus als ik iets te dichtbij kwam; of het voorzichtig naar achteren duwen als de afstand niet meer klopte. Dat is wel goed om elkaar zo bewust te maken van de martiale situatie waarin je verkeert. Als de ander aan de beurt is, doe ik dat natuurlijk ook terug. Van elkaar leren, dat is de bedoeling in aikido. Pittig werken, maar door je onderlichaam te bewegen zoals Christian dat eerder voordeed, ging het toch werken. Bij een lichter iemand, die ik daarna opzocht, ging het haast als vanzelf. Daarna weer een wat steviger persoon, opnieuw zoeken, maar stapje voor stapje ging het ook daar steeds beter. Dan een andere techniek: kata dori ikkyo omote.

Tissier doet het rustig voor als iemand hem stevig bij de schouder pakt en gaat trekken. Hij demonstreert het gemak waarmee hij die persoon vol in het gezicht kan slaan, maar wij trainen om die weg niet te gaan bewandelen. ‘How to do?’ vraagt hij de zaal. De arm van de gepakte schouder trekt hij langzaam in een zijwaartse beweging naar buiten. Net genoeg om de grip en de balans van de aanvaller te verstoren. Dan volgt snel de ikkyo beweging – rond, kort en krachtig. Wat later op de stage laat hij zien dat er geen verschil is in de uitvoering van deze techniek vanuit de aanval chudan tsuki, jodan tsuki, kata dori. Heel mooi zag én begreep ik de relatie ineens.’Je weet niet van tevoren hoe de ander gaat aanvallen, daarom corrigeer je onderweg door bijvoorbeeld ineens je arm ertussen te zetten als het een jodan tsuki wordt.’ Geweldig om te zien. Gauw met elkaar aan de slag om de variaties te ervaren en eens te kijken hoe dit werkt in de dynamiek als het steeds ‘echter’ wordt door niets van tevoren af te spreken. Lastig om te doen, en er is zichtbaar plezier van de spanning en het gunnen van het succes als het hier of daar af en toe ook lukt bij elkaar.

Dan een korte pauze, waar we dankbaar naar onze waterflesjes grepen. Tissier gaat zelf ontspannen in een hoek zitten en kijkt op zijn gemak de zaal door. De stage wordt vervolgd met hanmi hantachi waza shiho nage ura. Deze komt in twee uitvoeringsvormen, de intensieve of de minder inspannende vorm. Wij krijgen natuurlijk die een na laatste. Hij kiest twee mensen uit het publiek om dit voor te laten doen. Als de uke te traag reageert, licht Tissier toe: ‘You have to create an advantage!’ Hij demonstreert het staande door direct zijn hand uit te steken naar de ander als deze op hem afkomt. Hierdoor pak je het initiatief terug van de aanvaller. Essentieel in aikido. De laatste techniek was voor mij een nieuwe vorm. Bij een slag naar het gezicht, weer je met de ene hand bij de elleboog en door deze te verbinden met de andere hand die een atemi geeft ontstaat er een krachtige klem waardoor die ander naar de grond schiet. Zoeken, oefenen, proberen, ervaren… Tissier ziet ons stoeien met de vorm en schiet te hulp. Uitgebreid neemt hij de tijd om alles uit te leggen. Dat is zo leuk van dit soort stages: het persoonlijke contact met deze grote meesters.