Onze eerste officiële stage was het, afgelopen vrijdag. We hebben momenteel vier leraren bij Aikido Groene Hart die de lerarenopleiding Niveau 3 volgen bij Aikido Nederland. Dat zijn Ilse, John, Martijn en Ron. Een van de opdrachten die deze aankomende erkende dojohouders moeten doen vanuit die opleiding is om een heuse aikido stage te organiseren. Dat betekent dat iemand anders les komt geven bij de vereniging wat gezien kan worden als een soort aikido evenement. Ilse opperde het idee om Satomi Ishikawa bij ons uit te nodigen. Binnen onze eigen federatie is Satomi een van de kopstukken. Satomi is geboren op 5 januari 1969 en studeerde in Japan aan de Ochanomizu Universiteit in Tokyo. Haar studie was Chinese taal en cultuur, Later studeerde ze antropologie in London. Daar zij vele jaren buiten haar geboorteland verbleef, raakte ze meer en meer geïnteresseerd in de cultuur van haar eigen geboorteland. Daarna volgde zij doctorale oostelijke studies aan de universiteit van Köln. Uiteindelijk resulteert dit in het boek van haar hand: Seeking the Self. Het gegeven dat zij zich zelf meer beschouwd als een mengeling van culturen, maatschappij en relaties, maakt dat zij anders in het leven en in het aikido staat dan de westerling. Satomi beoefent aikido nu ruim zestien jaar en is door een flyertje hiermee in contact gekomen. Al snel werd zij ook aikido lerares. Ze heeft het haar missie gemaakt om het aikido te verspreiden in Nederland. Binnen het aikido staat Satomi voor een mooi en degelijk, technisch hoogstaand aikido, waar de vrouwelijke inbreng een extra accent geeft.

Het is een aardige voorbereiding: posters, flyers advertenties, informatie verzamelen, bewegwijzering, plantje bij de kamiza, wapens klaarleggen. Ze hebben het met elkaar goed voorbereid deze niveau 3 docenten. Ik heb me er expres helemaal niet mee bemoeid. De hele zaal moesten we natuurlijk huren en de matten in de breedte leggen. Toen ik binnenkwam was alles al geregeld. Groot compliment hiervoor. Ruim zestig man zijn er op afgekomen deze stage. We hebben bewust gekozen om juist ook de jeugd uit te nodigen. De mengeling tussen jong en oud op de mat blijft in mijn ogen een van de prachtigste elementen uit onze krijgskunst. Er waren heel wat ouders die met hun eigen kinderen konden trainen deze avond. Erg leuk om te zien. Peter van Lier kondigt Satomi aan en zij krijgt hierna de mat. Satomi start de stage met tachi waza ai hanmi ikkyo omote. Als er te los gepakt wordt door de uke, vraagt Satomi om stevig aan te vallen. ‘Je moet investeren in wat je doet in aikido.’ Ze is klein van postuur, maar daar is in haar uitstraling niets van te merken. Stevig opent ze de partner en praat over het masseren van de schouder van de aanvaller. Driemaal draait zij de arm van uke voordat ze hem op de grond legt. Gelach bij het woord masseren en de menigte staat op om aan de slag te gaan. Een soort verlenging van de warming up. Dan naar katate dori met de techniek sumi otoshi. De vier leraren worden om beurten voor de klas gevraagd. Het werken over lijnen en assen staat centraal in de les. Satomi vraagt om de driehoek achter de partner te zoeken. Moeiteloos werpt zij de grote Ron door de lucht.

Een goedlachse docente open karakter en met een plezierig contact naar de deelnemers van de stage. Ze beweegt zich handig tussen de aikidoka’s op de mat en loopt iets met haar kin omhoog rond. Zoekend naar een koppel die ze kan helpen. Het aantal is perfect voor de omvang van de mat. Het past precies allemaal. Satomi schiet mensen aan, wijst op kleine details en weet warm en persoonlijke contact te maken met eenieder. Iets verderop werken we met elkaar aan een vrije val. Satomi: ‘Er is jeugd bij, dus we moeten ook iets cools doen vanavond.’ Stap voor stap vraagt ze de uke de juiste positie in te nemen, waarna deze uiteindelijk door de lucht vliegt. Je moet tot het einde naar je partner blijven kijken, wat bijzonder lastig is want je wil weten waar je naar toe vliegt. ‘Niet kijken, je moet durven ontspannen.’ Een van de jeugdleerlingen mag het met zijn vader voordoen voor de klas. Als het lukt, krijgt deze een daverend applaus. Er wordt hard gewerkt door de aanwezigen. Een van de nieuwe voornemens van Satomi is om dit jaar meer op de knieën te gaan werken. Dus veel suwari waza en hanmi handachi waza deze les. Shomen ikkyo omote, nikkyo ura waar de verplaatsingen super belangrijk zijn. Ze demonstreert het zelf een aantal maal voor de klas. Behendig schiet ze telkens naar een volgende positie waar alleen het geschuif van haar voeten over de mat de zaal vult aan geluid. Het lijkt even eerbiedig stil bij de toeschouwers. Deze kleine dame legt met groot gemak steeds deze grote mannen op de grond.

Een pauze van tien minuutjes. Satomi tekent alle aikido paspoorten af en voor de jeugd was wat te drinken geregeld. We gaan naar hanmi handachi waza vanuit katate dori en de techniek shiho nage. ‘Het is belangrijk dat de schouders open zijn. De hand moet blijven staan en alleen je lichaam verplaatst. Daarna niet naar de partner toe werken, maar de hand op de as omhoog. Dan heb je geen last van de kracht van de aanvaller. Shiho nage is betekent vier richtingen in het Japans en ik kan dat weten want ik kom uit Japan.’ Humor is altijd goed in een les en wordt hartelijk ontvangen. De knie omhoog, wissel met de heup en dan andere knie omhoog. Lastige bewegingen waar het centrum van ons lichaam extra sterk door wordt. Geen gesmokkel in deze half staande half zittende posities. Iets later werken we dynamisch wat vaak makkelijker is omdat er beweging in zit. Satomi legt accent op hoe je adem haalt en op welk moment. ‘Niet te hard pakken en trekken, anders krijgen we boze ouders…. De uke moet vooruit bewegen in wat er komen gaat. Voorbereid zijn om te vallen. Er eigenlijk ietsjes eerder zijn dan de tori. Een goede uke stopt altijd direct waar de tori stopt.’ Een vader met dochter voor de klas om de standaard vergissingen te laten zien aan iedereen. Vervolgens andere aanval met ryote dori en dezelfde techniek. Als laatste katatedori kokyu nage waar Satomi de les nog even samenvat en het thema terug laat komen. Als laatste bedankt Peter de vier leraren en Satomi voor het organiseren en geven van deze stage. Vanuit de vereniging hadden we een bos bloemen voor haar gekocht.