Afgelopen woensdag 18 februari waren de derde ronde examens voor de kinderen. Per september vorig jaar hebben we een heel nieuw systeem ingevoerd. Met een team van vijf personen werken we hard aan de kwaliteit van de aikido kinderlessen. Een hele uitdaging: hoe het leuk en speels te houden; en het ondanks de vele noodzakelijke herhalingen van de technieken, toch interessant te laten blijven. Wij waren als team gisteren heel tevreden met de resultaten van de derde ronde. Per seizoen is het streven om per groep de kinderen vijf technieken aan te leren. Vlak voor de vakanties ronden we dan een dergelijke reeks af met een passage. Na de vakanties starten we dan met de volgende reeks.

Gisteren was de passage van ai hanmi shiho nage ura. Om de basisbewegingen die in deze techniek zitten aan te leren, hebben we veel toffe oefeningen bedacht. Deze verbinden we dan na een paar lessen aan elkaar. Ook krijg je nu het proces van het herhalen van de vorige technieken, anders zakken deze weer weg. Een hele ontwikkeling kan ik wel zeggen, maar om dit met elkaar als team te doen, blijkt dit een zeer creatief proces aan het worden. Experimenteren en verbeteren. Doen, kijken en aanpassen. Non-stop. Met vier leraren voor de klas namen we de kids de examens af. Als iemand aangeeft, dat zij bang is om de naam niet meer te weten, antwoorden wij terug dat wij dan gewoon erbij helpen.

Vertrouwen opbouwen in hun eigen kunnen bij de kinderen heeft bij ons een hoge prioriteit. Iedereen deed dan ook gewoon zijn ‘ding’ gisteren en alleen dat was eigenlijk al een groot cadeau voor het KidsTeam. Ook het afnemen van de passage is een zoektocht. Het is ook een drukte van belang, want na de examens moeten we alle diploma’s nog aftekenen met een paraaf dat ze geslaagd zijn. Het diploma is de trofee die mee naar huis gaat om te laten zien wat hun prestatie is geweest. Leuk hoor om het emoties van hun gezichten af te lezen: spanning, nieuwsgierigheid, elkaar helpen, enthousiasme et cetera. Na de examens had Rob nog een verhaal en wat instrumenten meegenomen voor een afsluitende oefening. Heel aandachtig zaten ze te luisteren of rond te springen als een kikker. Iedereen is geslaagd!