Afgelopen woensdag was Aikido Groene Hart te vinden op de Constantijnschool te Woerden. Deze school vindt het belangrijk om leerdoelen en werkvormen te koppelen aan 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder het leren leren, creativiteit, samenwerken, onderzoekend leren en ontwerpend leren. Samen spelen plus leren = groeien, is het credo op deze school. Zij streven ernaar dat het kind betekenisvol en met plezier leert.

De school vindt het belangrijk dat kinderen tijdens het buiten spelen op een ongedwongen en vrije manier kennis maken met veel verschillende sport- en spelsituaties. Dat lazen we allemaal op de website van de school. Een van onze leerlingen, Dewi Rehorst, hield een spreekbeurt over Moriehi Ueshiba en het ontstaan van aikido op deze Constantijnschool te Woerden op 12 april 2017. Het leek haar leuk om haar eigen klas ook kennis te laten maken met aikido en vroeg ons daarom of we een aikido gastles konden verzorgen. Dat paste natuurlijk prima in het beleid van de school, zoals je dat hebt kunnen lezen. Het was wel even puzzelen, maar de omstandigheden waren gunstig gezind. Samen met Bas Smeulders konden we die ochtend toevallig ook samen om deze gastles te verzorgen. De kinderen waren super enthousiast, vertelde Dewi ons, toen ze hoorden dat wij daar een aikido les zouden komen geven in plaats van gym.

Het was een hele grote groep, net geen dertig leerlingen in de klas. Vooraf hadden we de lange rolmat uitgelegd en de negen kleine blauwe matjes bij elkaar gelegd voor een kleine demonstratie. Na het kort voorstellen van ons door de gymdocente, mochten wij de les overnemen. Iedereen even verzameld rondom de geïmproviseerde mat in het midden van de zaal. De afgelopen jaren heel wat leuke nieuwe oefeningen verzameld om te spelen met balans op een ludieke manier. In een soort vraag en antwoord spel hebben de kinderen meegenomen door de les: eerst een vraag, dan samen oefenen en zoeken naar het antwoord. Lekker dynamisch en interactief. De meeste kinderen konden niet geloven dat het zo simpel was om elkaar om te krijgen. De ongelovigen hebben we natuurlijk steeds voor de klas gevraagd om het ter plekke te ervaren. De groep meerdere malen in tweeën verdeeld en rollen hoort daar natuurlijk bij. Dewi heeft ons goed geholpen door ook de kinderen te begeleiden tijdens het oefenen. Zij heeft het voorover- en achterover rollen zelf ook vanuit staande positie nog even gedemonstreerd aan haar klasgenootjes. Dat zag er soepel en krachtig uit, waarop ze veel lof ontving van haar klasgenootjes. Na de gymles kreeg Dewi alleen maar positieve reacties en iedereen had er van genoten, net als Dewi zelf. Het cijfer voor haar aikido spreekbeurt is een negen geworden!